Poljska, Slovački kraj i utvrda Kapušany

20160620_slovacka_valentin_zagar_mala20.06.2015.

Da nisam na planinarenju samo u Slovačkoj, pokazuje i današnji dan.

Pošto sam smješten u Bardejovim Toplicama na sjeveroistoku Slovačke, samo 15 km odavde nalazi se poljska granica. Tako sam došao do graničnog prijelaza. Odavde počinje planinarska staza koja vodi po samoj granici Slovačke i Poljske. Dobio sam informacije da se 800 metara dalje nalazi groblje palim vojnicima iz prvog (ne drugog) svjetskog rata. 800 metara nije puno pa sam se uputio na tu stranu. Cesta je šumska sa blagom uzbrdicom. Do svog cilja sam stigao za nekih 20-tak minuta laganog hoda. Groblje je nedavno obnovljeno tj još uvijek se obnavlja i vidi se svježe obrađeno drvo.

Nakon što sam ovdje bio gotovo pola sata, vratio sam se istim putem za 20 minuta do auta. Prvo selo u Poljskoj se zove Konieczna te sam ovdje posjetio jednu drvenu crkvu, ali samo izvana.

Vratio sam se u Slovačku i otišao na jednu uzbrdicu odakle je bio lijepi pogled na livade i šume. Upravo je prolazio stroj za mljevenje trave pa sam još uvijek osjetio miris u zraku. A i rode se vole ovdje zadržavati jer sam ih vidio nekoliko.

Išao sam dalje i obišao nekoliko drvenih crkava. Takvih crkava u ovom dijelu Slovačke ima tridesetak. Nisam ih ni mislio sve obići, ali barem da neke posjetim. Tako sam obišao crkvu u selima Vardarka i Jedlinka.

Nakon ručka otišao sam do sela Kapušany. Kroz ovo selo sam prošao jučer na putu za Bardejov, a u daljini se vidio Kapušansky hrad ili utvrda. Nakon što sam parkirao auto, zaputio sam se prema ruševini. Prvo 5 minuta po asfaltu, a onda još 25 minuta po strmoj, šumskoj, a kasnije blago stjenovitoj cesti. Neka se ne ljute ljubitelji grebena Sokoline, ali ovo mi je ljepši put. Već pomalo zadihan, jer sam hodao cijeli dan, stigao sam u podnožje utvrde. Pogled odavde je prekrasan iako je visinska razlika u odnosu na selo tek nešto više od 200 metara. Jučer je padala kiša pa je zrak bio čist te su se okolne planine blještile na promjenjivom suncu. U daljini sam vidio oblake koji su nosili kišu, ali, srećom, nisu došli do mene.

Utvrda Kapušany je donekle očuvana, a da su radovi i dalje u tijeku, pokazuju skele svuda naokolo. Ovako bi se trebala čuvati i utvrda Ružica grad. Utvrda je relativno blizu sela tj pola sata hoda uzbrdo pa su gore bili i trojica mladića koji su se vještinom akrobata penjali na strukture koje sam ja ipak preskočio. Kasnije sam vidio još dvoje mladih koji su došli sa samo malim ruskakom.

40 minuta mi je bilo dovoljno da uživam u pogledu, vratio sam se za pola sata do auta te krenuo natrag u Bardejove Toplice.

Na istoku Slovačke ima puno ruševnih utvrda, a meni je cilj posjetiti barem neke.

Pozdrav iz Bardejovih Toplica!